اثر آموزش بر نابرابری توزیع درآمد در استان لرستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه آیت ا..بروجردی

2 استادیار گروه اقتصاد دانشگاه آیت ا...بروجردی

3 استادیار گروه اقتصاد دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

چکیده

یکی از اهداف اقتصادی دولت‌ها کاهش نابرابری توزیع درآمد است. بنابراین شناخت عوامل و متغیرهای تأثیرگذار بر نابرابری توزیع درآمد پیوسته مورد نظر سیاست‏گذاران اقتصادی بوده است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش بر نابرابری توزیع درآمد در استان لرستان طی دوره 1398- 1365 با بهره‌گیری از الگوی خود رگرسیون با وقفه‌های توزیعی (ARDL) می‌باشد. در این پژوهش تعداد دانش آموختگان مقطع متوسطه و آموزش عالی و تعداد مهارت دیدگان موسسه‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان شاخص‌های آموزش انتخاب شده‌اند. بر اساس نتایج بدست آمده، تعداد دانش آموختگان مقطع متوسطه و آموزش عالی با وقفه دوم خود دارای تأثیر منفی و معنادار بر نابرابری توزیع درآمد داشته است. تعداد مهارت دیدگان موسسه‌‌های فنی و حرفه‌ای در زمان جاری به همراه وقفه دوم خود، دارای تاثیر منفی معنادار با نابرابری توزیع درآمد داشته است. همچنین متغیرهای بیکاری در زمان جاری، تولید ناخالص داخلی در زمان جاری و تورم در وقفه‌های اول و دوم خود، تاثیر منفی و معنادار، بر نابرابری توزیع درآمد داشته‌اند. بنابراین توصیه می‌شود موسسه‌های فنی و حرفه‌ای با گسترش دوره‌ها و رشته‌های گوناگون کاربردی، شهریه‌های مقرون به صرفه‌تر به افزایش جذب کارآموزان اقدام نمایند.یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه بشری که با پیدایش علم اقتصاد مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته، مساله نابرابری توزیع درآمد است. نابرابری توزیع درآمد به دلیل اینکه بخش مهمی از عدالت اجتماعی و اقتصادی است، و اهمیت بسیاری در اقتصاد بخش عمومی دارد (دی‌ملو و تیامینگسون ،2006). نابرابری توزیع درآمد در بلندمدت منجر به مشکلاتی مانند فقر، نارضایتی اجتماعی، بی‌ثباتی سیاسی، به خطر افتادن امنیت سرمایه‌ها، بی‌اعتمادی مردم به دولت، کاهش مشروعیت و اعتبار دولت در جامعه می‌شود (شالتگر و ودر ،2014). بنابراین نه تنها در سطح ملی بلکه باید در سطح جهانی در ارتباط با مساله نابرابری در توزیع درآمد بحث کرد (روگر و ماریویجک ،۲۰۱۴ کاسلا، ژانگ ، ۲۰۰۸،

کلیدواژه‌ها

موضوعات


اسنودن، برایان؛ هوارد، وین. (1392). اقتصاد کلان جدید. ترجمۀ منصور خلیلی عراقی و علی سوری، تهران: سمت.
طاهری، محمدعلی؛ خدابخشی، اکبر. (1400). «اثر تعاملی شاخص‌های آموزش و توزیع درآمد در کشورهای منتخب عضو سازمان کنفرانس اسلامی». پژوهش‌های برنامه و توسعه، 2(1)، 55-80. doi: 10.22034/pbr.2021.129154
مهربانی، وحید. (1387). «تأثیر آموزش بر فقر و نابرابری درآمدها». تحقیقات اقتصادی، 43(1)، 211-225.
شمس‌اللهی، رضا؛ زاهدغروی، مهدی؛ آسایش، حمید. (1400). «بررسی تأثیر بلندمدت نابرابری توزیع درآمد بر مخارج آموزشی دولت در اقتصاد ایران: شواهد جدید از الگوی خودرگرسیون با وقفه‌های گسترده (ARDL)». اقتصاد باثبات، 2(4)، 136-157. doi: 10.22111/sedj.2022.40438.1160
کفائی، محمدعلی؛ درستکار، عزت‌اله. (1386). «تأثیر آموزش رسمی بر توزیع درآمد ایران». پژوهش‌های اقتصادی ایران، 9(30)، 53-76. https://ijer.atu.ac.ir/article_3648.html
عمادزاده، مصطفی؛ رنجبر، همایون؛ غلامی، مریم. (1394). «اثر تحصیلات بر نابرابری‌های درآمدی: شواهد تازه‌ای از کشورهای منتخب عضو کنفرانس اسلامی (1965-2010)». تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی، 7(2)، 157-178. https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99193.html
انصاری سامانی، حبیب؛ خیل‌کردی، ربابه. (1398). «نرخ بیکاری و نابرابری توزیع درآمد (مورد مطالعه: استان‌های ایران)». پژوهش‌های اقتصادی ایران، 24(81)، 157-186. doi: 10.22054/ijer.2019.11689
فیضی، مهدی؛ بیرانوند، مرتضی؛ ملک‌الساداتی، سعید. (1399). «بررسی تأثیر بیکاری، تورم و حداقل دستمزد بر نابرابری درآمدی در مناطق روستایی استان‌های ایران». سیاست‌های راهبردی و کلان، 8، 30-45. doi: 10.30507/jmsp.2020.102779
زروکی، شهریار؛ تقی‌نژاد عمران، وحید؛ محمودی عالمی، عالیه. (1401). «تحلیل اثر دوگانۀ تورم بر نابرابری درآمد در ایران: با تأکید بر سبد کل و گروه‌های کالایی». برنامه‌ریزی و بودجه، ۲۷(۱)، 95-۱۲۵. http://dx.doi.org/10.52547/jpbud.27.1.95
آسایش، حمید؛ مصطفی‌پور، یلدا؛ شمس‌اللهی، رضا. (1402). «تأثیر عوامل مؤثر بر تورم در اقتصاد ایران با تأکید بر همه‌گیری کووید 19». سیاست‌ها و تحقیقات اقتصادی، 2(1)، 95-121. doi: 10.22034/jepr.2023.62838
مستولی‌زاده، سید محمد؛ فراهتی، محبوبه؛ سلیمی، لیلا. (1402). «تأثیر پیچیدگی اقتصادی و اقتصاد سایه بر نابرابری درآمد در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی (OECD)». مطالعات اقتصاد بخش عمومی، 2(3), 335-352. doi: 10.22126/pse.2024.9882.1067
مصطفی‌پور، یلدا؛ شمس‌اللهی، رضا؛ آسایش، حمید. (1402). «اثر مالیات بر فروش کالا و خدمات بر تورم در ایران». مطالعات اقتصاد بخش عمومی، 2(3)، 293-312. doi: 10.22126/pse.2023.9600.1057
Alcántar-Toledo, J. & Venieris, Y. P. (2014). “Fiscal Policy: Growth, Income Distribution and Sociopolitical Instability”. European Journal of Political Economy, 34, 315-331. https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2014.03.002
Ansari samani, H. & Khilkordi, R. (2019). “Unemployment and Income Inequality in Iran Provinces”. Iranian Journal of Economic Research, 24(81), 157-186. doi: 10.22054/ijer.2019.11689
Asayesh, H.; Mostafapour, Y. & Shamsollahi, R. (2023). “Investigating the Impact of Various Factors on Inflation in Iran with an emphasis on the Covid-19 Pandemic”. Economic Policies and Research, 2(1), 95-121. doi: 10.22034/jepr.2023.62838,[ in Persian].
Baliamoune–Lutz, M. & McGillivray, M. (2015). “The Impact of Gender Inequality in Education on Income in Africa and the Middle East”. Economic Modelling, 47, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.econmod.2014.11.031
Becker, G. S. & Chiswick, B. R. (1966). “Education and the Distribution of Earnings”. The American Economic Review, 56(1/2), 358-369. https://www.jstor.org/stable/1821299
Feizi, M.; Beirzanvand, M. & Malekosadati, S. (2021). “Effect of Unemployment, Inflation and Minimum Wage on Income Inequality in Rural Areas of Iranian Provinces”. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 8, 30-45. doi: 10.30507/jmsp.2020.102779
Gewirtz, S. (2017). Rethinking education and poverty. British Journal of Sociology of Education, 38(7), 1081-8.
Gholami, M.; Emadzade, M. & Ranjbar, H. (2015). Social Analysis of Order and Social Inequality”. 7(2), 157-178. [In Persian].
Gibson, J., & Rioja, F. (2014). A bridge to equality: How investing in infrastructure affects the distribution of wealth. Georgia state university
Gregorini, F. (2015). Political geography and income inequalities, Research in Economics, 69(3), 439-452. https://doi.org/10.1016/j.rie.2015.06.001
Grossman, G. M. & Helpman, E. (1991). “Trade, Knowledge Spillovers, and Growth”. European Economic Review, 35(2–3), 517-526. https://doi.org/10.1016/0014-2921(91)90153-A
Hooper, E., Peters, S., & Pintus, P. (2017). “To what extent can long-term investment in infrastructure reduce inequality?” Working Paper, Directorate- general for international studies and relation.
Jagielski, M., Duczmal, R. and Kutner, R. (2015). Income distribution in the European Unionversus in the United States, Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 433(1),36-41
Kafaei, M. A. & Dorostkar, E. (2007). “Formal Education and Income Distribution”. Iranian Journal of Economic Research, 9(30), 53-76. https://ijer.atu.ac.ir/article_3648.html?lang=en
Keller, K. R. (2010). How can education policy improve income distribution? An empirical analysis of education stages and measures on income inequality. The Journal of Developing Areas, 51-77.
Mallaye, D.; Tatiana Timba, G. & Thierry Yogo, T. (2015). “Oil Rent and Income Inequality in Developing Economies: Are They Friends or Foes?” CERDI Working papers, 201502. https://ideas.repec.org/p/hal/cdiwps/halshs-01100843.html
Merhabani, V. (2008). The Effect of Education on Poverty and Income Inequality. Journal of Economic Research (Tahghighat- E- Eghtesadi), 43(1), -1-22.[In Persion].
Mostfapor, Y., Shamsolahi, R., & Asayesh, H. (2023). Goods and services tax on inflation in the Iranian economy. Public Sector Economics Studies, 2(3), 293-312. doi: 10.22126/pse.2023.9600.1057.
Mostolizadeh, M,. farahati, M., & salimi, L. (2023). The effect of economic complexity and shadow economy on income inequality in countries of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). Public Sector Economics Studies, 2(3), 335-352. doi: 10.22126/pse.2024.9882.1067.
Nkoro, E. & Uko, A. K. (2016). “Autoregressive Distributed Lag (ARDL) Cointegration Technique Application and Interpretation”. Journal of Statistical and Econometric Methods, 5, 63-91. https://ideas.repec.org/a/spt/stecon/v5y2016i4f5_4_3.html
Pan, D., (2014). The effect of education on adult mortality and health: Evidence from Britain. American Economic Review103(6), 2087-2120.
Paweenawat, S. & McNown, R. (2014). “The Determinants of Income Inequality in Thailand: A Synthetic Cohort Analysis”. Journal of Asian Economics, 31-32, 10-21. https://doi.org/10.1016/j.asieco.2014.02.001
Pesaran, M. H.; Shin, Y. & Smith, R. J. (2001). “Bounds Testing Approaches to the Analysis of Level Relationships”. Journal of Applied Econometrics, 16(3), 289-326. https://www.jstor.org/stable/2678547
Romer, P. M. (1990). “Human Capital and Growth: Theory and Evidence”. Carnegie-Rochester Conference Series on Public Policy, 32, 251-286. https://doi.org/10.1016/0167-2231(90)90028-J
Sarwar, G.; Sial, M. H. & Hassan, N. (2016). “Investment in Education and Income Inequality: Testing Inverted U-Shaped Hypothesis for Pakistan”. Pakistan Journal of Social Sciences, 36(2), 751-760. https://pjss.bzu.edu.pk/index.php/pjss/article/view/460
Shamsolahi, R., Zahedgharavi, M., & asayesh, H. (2022). The Effect of of Income Distribution Inequality on Government Education Expenditure in Iran's Economy: New Evidence from an ARDL Approach. Stable Economy Journal, 2(4), 136-157. doi: 10.22111/sedj.2022.40438.1160.[In Persion].
Snowdon, B. & Howard, W. (2012). Modern Macroeconomics: Its Origins, Development and Current State. Translated by Khalili eraghi, M. & Souri, A., Tehran: Samt Pub. [In Persian].
Soucek, R.; Göritz, A. S. & Moser, K. (2017). “Does it pay off to complete a Doctorate? The Moderating Role of Employment Status”. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 61(2), 93-100. https://doi.org/10.1026/0932-4089/a000238
Taheri, M. A., & Khodabakhshi, A. (2021). Interactive Effect of Education Indicators and Income Distribution in Selected Countries of the Islamic Conference Organization. Program and Development Research, 2(1), 55-80. doi: 10.22034/pbr.2021.129154.[In Persion].
Tchamyou, V. S.; Asongu, S, A. & Odhiambo, N, M. (2019). “The Role of ICT in Modulating the Effect of Education and Lifelong Learning on Income Inequality and Economic Growth in Africa”. African Development Review, African Development Bank, 31(3), 261-274. https://doi.org/10.1111/1467-8268.12388
Topuz, S. G. (2022). The Relationship Between Income Inequality and Economic Growth: Are Transmission Channels Effective?. Social Indicators Research, 162(3), 1177-1231. https://doi.org/10.1007/s11205-022-02882-0
Yang, J. & Qiu, M. (2016). “The Impact of Education on Income Inequality and Intergenerational Mobility”. China Economic Review, 37(C), 110-125. https://doi.org/10.1016/j.chieco.2015.12.009
Zaroki, Sh.; Taghinezhad omran, V. & Mahmoodi alami, A. (2022). “The Dual Effect of Inflation on Income Inequality in Iran; Emphasizing the Total Basket and Commodity Groups”. Journal of Planning and Budgeting, 27(1), 95-125. http://dx.doi.org/10.52547/jpbud.27.1.95
Zheng, D. & Kuroda, T. (2013). “The Role of Public Infrastructure in China's Regional Inequality and Growth: A Simultaneous Equations Approach”. The Developing Economics, 51(1), 79-109. https://doi.org/10.1111/deve.12003